Øyvind Orage
Øyvind Orage

Orage kaster seg på den digitale revolusjonen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Gründeren bak Orage AS Øyvind Therkelsen sier at Orage alltid har vært urokråka, kjerringa mot strømmen, bedriften som går sin egen vei, og som aldri følger de opptrådte stiene.

Først var det den noe tradisjonsbundne forlagsbransjen som fikk unngjelde.  Orage tjente penger som gress, mens konkurrentene måpte og  lurte på hva som skjedde.

Orage utgir et bredt utvalg av magasiner, bokasiner (temabøker) og bøker. De har valgt andre distribusjonskanaler enn de tradisjonelle, og tjener stort på det. Nå satser Orage digitalt. De har innsett for lengst at det er innholdsleverandør de er, og nå skal innholdet leveres på digitale plattformer mot betaling.

På fem år har Orage utgitt 1000 publikasjoner på papir. Nå er den digitale transformasjonen i gang. Fremtidige samarbeidspartnere tilbys digitalt innhold fra 50 000 artikler. Orage tester nye markeder med lyd-artikler, samtidig som de lanserer flere internasjonale nettsteder i Norden.

Orage AS distribuerer lisensiert og egenprodusert innhold i hele Norden. De har bl.a. kjøpt de nordiske lisensene for teknologinettstedet techradar.com. Orage utgir både lisensiert og egenprodusert innhold på det lokale språket i alle fire nordiske land. Øyvind Therkelsen forteller at «Techradar er nr. 1 innen tech-nyheter i Storbritannia og nr. 8 globalt med over 40 millioner månedlige lesere».

Enda en nysatsing er  «temabok.no» som er en abonnementsløsning med lokale biblioteker som målgruppe, etter dette kommer en løsning for skoler med tilgang på temabøker som dekker de fleste fag i grunnskole og videregående.

Øyvind Therkelsen kjøpte Lundqvist Forlag i desember 2012, endret navnet til Orage AS (Orage betyr «lyn» eller «dommedag») og flyttet inn på Gründerhuset, som da holdt til hos Optura i Harpunveien.

Orage vokste ut av Gründerhuset, og i dag holder de hus på Jarlsø i Tønsberg hvor de teller 15 ansatte. I 2018 omsatte bedriften for kr 47 millioner.

Orage har allerede passert fjorårets digitale omsetning og leverer nå digitalt innhold til flere avdelinger i Egmont, Aller og Schibsted i Norden. I tillegg gjør Orage sin første investering i et nyetablert gründerselskapet for å styrke sin satsning innen undervisningsmarkedene i Norden.

Øyvind Therkelsen sier om tiden på Gründerhuset at det var nettverksmulighetene, bistand til problemløsning og inspirasjonen fra andre gründere som står igjen som det viktigste. Øyvind Therkelsen og Orage AS har beholdt kontakten med Gründerhuset Hi5 i ettertid.

«Selv tre år etter vi flyttet ut av Gründerhuset er dialogen med Jonathan, Trine, og gründerne minst like aktuell som før. I tillegg er Innovasjon Norge og mentorordningen i VFK meget viktig for vår utvikling», sier Øyvind.

Nysgjerrig på om Gründerhuset Hi5 kan være noe for deg?

Kontakt

Relaterte artikler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

High five!

Legg igjen et telefonnummer, så vil du bli kontaktet av Jonthan Hall eller Trine Tenvik sporenstreks.