I april 2020 fikk jeg gleden av å starte som daglig leder for Gründerhuset Hi5. Grunnet Covid 19-situasjonen ble dette året annerledes, også for oss. Derfor er jeg desto gladere og stoltere av alt vi har fått til dette året, noe jeg gjerne vil fortelle mer om her.
Jeg starter med det viktigste; våre medlemsbedrifter. Først, to gladmeldinger:
1.) Nye medlemmer kan nå skrive seg inn på venteliste! Vi har hatt en stor utskifting av bedrifter og i dette år har 11 medlemmer forlatt oss. 20 nye medlemmer har blitt rekruttert, slik at vi har 30 medlemsbedrifter per i dag.
2.) Den anonyme brukerundersøkelsen som vi sendte til våre medlemmer i desember 2020 viser at gründerbedriftene tversgjennom er fornøyde med tjenesten Hi5 leverer!
Så til kjernen, et lite utdrag av det som har skjedd blant våre medlemsbedrifter i 2020:
Utvikling i eksisterende bedriftene
Hos Heidi Råstad har fokuset i det siste året ligget på oppskalering, ved å bygge et kompetent team og skaffe finansering. I år har hun derfor etablert et profesjonelt styre med Stein Klevan som styreleder. Hun har også deltatt i mentorprogrammet til Hi5 og hennes mentor Andreas Hatlo ble fort til et videre styremedlem. I tillegg har vi tilført bedriften markedsføringskompetanse ved å få med markedsføringsbyrået «Breakfast» med på laget. Vi har nylig fått gjennom forprosjekt hos Innovasjon Norge med godkjente midler opp til 500 000 NOK. Nå er Heidi på utgikk etter investor og det første møte er satt opp til januar. Vi gleder oss til neste år, hvor hun skal starte test med nytt utstyr og nye lokaler. I år har Råstad hatt en omsetning på over to millioner.
Hacienda Film arbeider med engasjerende kunnskapsformidling på film. Siden oppstarten har Hacienda produsert et hundretalls korte informasjon og kampanje filmer, samt flere dokumentarer og web-serier. I år har Hacienda økt sin omsetning til nærmere to millioner. Bedriften har laget flere suksessrike produksjoner, bl.a. en kortfilm om samtykke med SKAM-kjendis Ulrikke Falch og en kampanje for REDD BARNA. I tillegg så har bedriften dannet et nytt selskap «Scrollytell» som har fått sitt første prosjekt med NAV som leveres i disse dager. I dette året skal den tredje medarbeideren ansettes.
Jeg vil berømme Jan Tore Dilling for den omstillingsevnen han har vist i det siste året. Januar startet med et brak og lå an til et rekordår med budsjettert 1,5 mil i omsetning. 12 mars kom og nesten alle oppdrag ble avlyst. Han har digitalisert deler av virksomheten, men året samlet sett gikk fra rekord til dårligste år siden oppstart i 2017. Etter noen måneder har Jan Tore etablert nytt firma med nytt konsept og forretningsmodell. Strøm om bord AS tilbyr komfortøkning for de som vil nyte dagene ute på en øy, eller på en fricamp plass uten mulighet for lading. Selskapet er fortsatt under utvikling og går live i disse dager. Oppdragsmengden har etter oppstarten for to måneder tatt seg opp såpass at bedriften nå er i dialog med NAV angående ansettelser gjennom deres tiltakspakker, omsetningen er på 400.000,- etter oppstart 1.10.2020.
Utvikling i de nye bedrifter på huset
“What´s up?” tilgjengeliggjør og gir bedre oversikt over aktivitetstilbud i nærområdet ved å samle informasjon over alle barnevennlige aktivitetsmuligheter fra 0-4 år på en enkel plattform. Ved å tilby avgrensningsmuligheter i alder, varighet og kostnader vil aktivitetstips være målrettet den enkelte brukers behov. Charlotte Jonstang Hagen startet i september og etter cirka to måneders tid er konseptet ferdig definert. Fokuset har deretter vært på å skape engasjement og gjøre gründeren og ideen hennes kjent. “What´s up?” har hatt god mediedekning og derfor blitt en nokså velkjent virksomhet i lokalområdet. Det er fordelaktig fordi Tønsberg og omegn er testområde i kommende fase. Vi har satt WhatsUp i kontakt med to potensielle lokale samarbeidspartnere som fører til at testingen kommer fortere i gang. Samarbeid med veletablerte og kjente virksomheter vil i tillegg øke synligheten og utvide nettverket. Etter hvert skal tjenesten skaleres til andre norske byer. Charlotte ser etter en co-founder! Er du interessert? Ta kontakt!
Bjurtech utvikler Freepower Solar Boat – den elektriske båten som er 100% selvforsynt med solenergi. Firmaet lager en båt som lar deg nyte naturen på sjøen på en klimanøytral måte. Freepower er bra for miljøet, men det er også enkelt å bruke, gratis å kjøre, stille, utslippsfritt og har et autonomt ladesystem som lar det lade seg selv. Gründeren har utviklet sitt eget litium batteri sammen med Fortum i Sverige, bygget en MVP-app og prototypen av selve båten er testet. I 2020 har bedriften fått innvilget markedsavklaringsstøtte på 110.000 NOK fra IN, blitt utvalgt som deltager Startup Norways ”Angel Challenge – get investor ready” program og til Oslo Innovation Week 2020 100 pitches. Nå har bedriften inngått intensjonsavtale om produksjon av 5 båter med GreenBoats. Fem mindre investorer er landet, nå er bedriften i siste runde med å finne hovedinvestor.
Håkon Lindqvist Kalbakk er seriegründer og er i gang med sin fjerde startup-bedrift med to co-founders. Modulize er et Proptech selskap som lager programvare for automatisk ekstraksjon av prefabrikerte elementer i 3D-modeller for enklere innhenting av priser og tilbud. I høst har han deltatt på startupgeneratoren antler.co. Bedriften har fått 1.5 MNOK i kommersialiseringstilskudd fra Innovasjon Norge, og rådgivere som Trond Riiber Knudsen og Morten Grongstad er med på laget. Målet nå er å utvikle programvare for prefabrikasjon, og bedriften ser etter partnere som kan være med i utvikling og testing av MVPen.
Råder startet opp med en tanke og visjon om at det finnes en rekke bedrifter der ute som ennå ikke har kontroll på personvernet i egen bedrift men som ønsker og trenger hjelp til å implementere et utfordrende lovverk. Starten i mars fikk en bråstopp, men det har vært en god vekst fra august med 30 fullførte oppdrag. Kunder er alt fra foreninger på nasjonalt nivå til mekaniske bedrifter, men også kommunale enheter og regnskapsbedrifter for å nevne noen. Råder GDPR er nå i fase en av skalering og ser lyst på fremtiden og inn mot 2021.
Interessert i å vite mer? Alle medlemmene finner du på vår hjemmeside: https://ghi5.no/bedriftene/
Samarbeidspartnere
Vi har nå 19 nye samarbeidspartnere, 24 med alle onsdagsressursene. Dette er vi meget glade og takknemlige for! Jeg håper at vi snart kan fortsette med de nye aktivitetene vi har satt i gang i år, som f.eks. det nye nettverksmøte We Day. Her får gründerne muligheten til å pitche foran etablert næringsliv og komme med et “søk”. Leads blir fulgt opp i minglingen etterpå. Den anonyme undersøkelsen vi har sendt til våre samarbeidspartnere viser at også våre samarbeidspartnere tversgjennom er fornøyde med samarbeidet.
Nye samarbeidspartnere i dette året er:
- Velle
- Henriksen
- Elkjøp Bedrift
- Sparebank 1 BV
- Handelsbanken
- Folksom
- Bjarøy Gruppen
- FossTech
- Digital Garden
- Plexon
- Telia
- Hesnes Group
- Wilhelmsen Chemicals
- Hesnes Group
- Ernst & Young
- DNB
- Kaldnes
- Tenden
Gjennom våre onsdagsressurser, som gründere kan benytte seg av gratis, dekker vi mange forskjellige bransjer.
Nye onsdagsressurser i dette året er:
- Strategisk rådgivning – Bedriftsplassen
- Rekruteringsbistand – NAV
- Finansering/ Bank – Sparebank 1 BV og Innovasjon Norge
- Digital markedsføring – Digital Garden og DigiSpace Digitalbyrå
- Regnskap – Oseberg Services
- Advokat – Tenden ANS
Ønsker du å bli samarbeidspartner og vil vite mer?
Se her: https://ghi5.no/samarbeidspartnere/
Digital tilstedeværelse
Gjennom koronatiden har den digital tilstedeværelse vært viktigere enn noensinne. Innsatsen vi har lagt ned i år har ført til en total økning av følgere på 19% på Instagram og 25 % på Facebook.
Et eksempel på tiltak vi har satt i gang er podcasten som vi startet i april, Hi5-podden. Alt i alt har vi nådd over 40 000 personer på Facebook (i tillegg kommer Instagram og Spotify).
Gjester som har bidratt i podcast-episodene er bl.a. Anita Krohn Traaseth, Martin Schütt og gründere fra Hi5, som Hege Haslie, Sigurd Gran og Sander Andersen. Produksjonen har medlemsbedriften Askeland Studio stått ansvarlig for. Den mest sette episoden er «Selvinnsikt og kjernekvaliteter med Linda Jensen» som nådde 6324 personer. Det er kanskje fordi vi byr en del på oss selv i denne episoden?
Vil du lytte til podcasten vår?
Den finner du her: https://ghi5.no/hi-podden
Vi har også laget en del kortfilmer til våre SoMe-kanaler. Vil du f.eks. vite mer om hva programmet i Hi5 inneholder eller hvem som sitter på huset og hva de kan hjelpe deg med? Da bør du se disse:
Flere highlights fra 2020:
Til neste år kan dere glede dere spesielt til etableringen av «Alumni – nettverket» med modne vekstbedrifter og våre digitale pitching-arrangementer for alle interessenter med spennende startups og flotte premier! Følg oss i sosiale medier for mer informasjon
Jeg ønsker dere alle en hyggelig adventstid, en fin jul og gleder meg til neste året! High Five!!!
Marie Kobro Hanche-Olsen
Daglig leder
Gründerhuset Hi5